Telemarketingbolagen provocerar oss!

FÖR HELVETE!! Nu för det vara nog!
 
Man blir vansinnig på telefonförsäljarbolag som har automatiska uppringare, och om ingen ledig säljare finns tillgänglig så får man som uppringt offer bara 2 korta tonstötar när man svarar. Och ännu mer provocerande är det att när man ringer upp för att kolla vad fan det är frågan om så går ingen att nå?!... Nåväl, hade dom ringt upp kort efter och bett om ursäkt så hade det varit en sak, men när samma nummer ringer 5-6 timmar efteråt eller dagen efter så är det fan inte okej någonstans!
 
Telemarketingbolagen gör väl i och för sig som alla andra företag allting för att bli mer effektiva, det vill säga att dom antagligen mäter "den totala samtalstiden/anställd" och sedan "sälj/talad timme". Men jag kan garantera att man är mer köpvillig som potentiell kund som inte fått luren i örat 2-3 gånger innan man slutligen får reda på vad man har blivit uppringt om!

Så ett tips till telefonbolagsdirektörerna:
 
Ändra detta, och ge era säljare en ärlig chans att kunna sköta sitt jobb genom att inte låta folk bli rasande redan innan det är dags för säljsnacket. Visst kommer den totala samtalstiden/arbetsdag minskas en del garanterat, och antalet samtal/arbetsdag kommer att minskas mycket eftersom att det kommer vara färre som är arga och som bara fräser och slänger på luren i örat på säljaren, för allt detta räknas väl också in som samtal i statistiken??

Slutsats
 
Jag är övertygad om att resultatet av ha ett system som alltid ha en säljare tillgänglig när man svarar kommer ge säljaren fler konstruktiva samtal än innan, samt att säljaren i sig rimligtvis får en trevligare arbetsdag med trevligare potentiella kunder som svarar.

Eller är jag ensam om att tro att försäljningen inte kommer att minskas inom telefonförsäljning om bolagens systemet slutar att ringa upp fler personer än vad säljteamet har kapacitet att ta emot? Jag vill gärna tro att detta borde leta till bättre försäljning enligt mitt sunda förnuft! :)

RSS 2.0